Trifolyt is voor iedereen! Maar niemand koopt het

Wie is mijn klant?

5 stappen om je droomklant te verleiden

Op de markt schreeuwt een verkoper de longen uit z’n lijf: “Deze trifolyt is de oplossing voor uw huishoudelijke problemen, het beste voor uw lijn, voor uw kantoorbenodigdheden, uw kind speelt er graag mee en uw haar glanst er prachtig door! Koop die trifolyt per kilo!”

Wondermiddelen bestaan niet

En? Ga je zo’n ding kopen? Een kleintje dan maar? Met mayonaise?
De kans is groot dat je geen belangstelling hebt voor trifolyt. Een product dat voor iedereen bedoeld is, is eigenlijk voor niemand interessant.
 Toch richten veel ondernemers zich het liefst tot ‘iedereen’ met hun product of dienst. Dat werkt niet. Het levert een stevige dosis scepsis op bij die potentiële klant. Die weet namelijk heus wel dat er geen wondermiddelen bestaan waar echt iedereen bij gebaat is. Ook niet als het ‘trifolyt’ heet, waar nog nooit iemand van gehoord heeft.

Niemand is iedereen

Pijlsnel komen bij je potentiële klant alle twijfels en verwarring op over je aanbod als je hem niet rechtstreeks benadert. Je klant denkt:

  • Ik ben anders dan ‘iedereen’. Ik ben niet en oud en jong, mijn neus is niet en groot en klein, ik ben niet en arm en rijk.
  • Mijn probleem is anders dan het probleem van ‘iedereen’. Al was het maar gewoon omdat het mijn eigen probleem is, in mijn unieke leven.
  • Als dit mens ‘iedereen’ kan helpen, hoe kan ze dan voldoende specifieke kennis hebben van mijn situatie? Hoe kan ze expert zijn op het gebied van mijn probleem?

“Psssst! Schoonheid! Wil je een trifolytje van me?”

Een koopman verderop tikt steeds een andere oudere dame op de schouder en fluistert haar iets in het oor. Ze lacht. Ze loopt met hem mee en kijkt nieuwsgierig naar die imposante stapel trilofyt die hij verkoopt. Omdat hij haar persoonlijk heeft benaderd. “Goed spul zeg!” lacht dan ook nog eens een tevreden klant van hem die net wegloopt. De kans is groot dat jij nu als waarnemer nieuwsgierig wordt wat die man nou gezegd heeft tegen haar. En nieuwsgierigheid is het begin van verlangen.

Verleiden is focussen

Bied je je product of methode aan voor iedereen, dan bereik je waarschijnlijk niemand. Richt je dus op een specifieke groep. Van het begin af aan, niet alleen bij de verkoop op ‘de markt’. Ben niet bang dat je een groep mogelijke klanten lijkt uit te sluiten. De kunst van het verleiden zit ‘m juist in focus. Kiezen. Specifiek zijn en je aandacht richten op een duidelijk omlijnde klant.

5 stappen om je droomklant te verleiden

Stap 1:

Onderzoek welke groep mensen op dit moment klant bij je zijn. Hoe zit het met hun leeftijd? Overtuigingen? Gezinssituatie? Woonvorm? Lievelingskleur?

Stap 2:

Kijk welke groep klanten het afgelopen jaar het vaakst gebruik maakte van je diensten. Weet je waarom? Heb je het ze gevraagd?

Stap 3:

Met welke van jouw klanten werk je het liefst? En waarom?

Stap 4:

Kies zo specifiek mogelijk op basis van deze feiten wie jouw droomklant is. Kies maximaal twee groepen waar je je het komende half jaar op wilt richten.

Stap 5:

Maak een concreet plan om deze groep of groepen zo direct mogelijk te benaderen. Online.
Offline, op de plekken waar ze graag komen.

Oude klant verleidt nieuwe klant

De kans bestaat dat een van jouw enthousiast klanten haar vriendin vertelt over jouw werk. Dat is de betrouwbaarste reclame die je kunt hebben!
Die vriendin hoeft helemaal niet in je netwerk te zitten. Als ze belt, belt ze je omdat ze verleid is door jouw droomklant.

En een enthousiaste klant is je beste ambassadeur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.